lördag 29 januari 2011

Vasabladet,


Vasabladets artikel från gårdagens kampanjöppning.

5 kommentarer:

  1. jättefin bild, lycka till Ida :)

    /storyofmylife

    SvaraRadera
  2. Jag måste ge dig en eloge för att du som är så ung ställer upp och att du är beredd att ta bort "tvångssvenskan". Även om jag som ung Centerpartist inte vill ha bort tvångssvenskan i hela landet, den borde läsas där den behövs.
    Det kan inte vara lätt för dig som SFP:are att inte stöda tvångssvenskan men jag önskar dig lycka till och stå på dig !

    SvaraRadera
  3. Tobias, det är klart jag stöder vårt svenska språk! Jag vill bara få bort tvånget över den. Ingen vill lära sig någonting under tvång, det skall mer komma som ett naturligt intresse. Få det genom att till exempel samarbeta över skolgränserna och läsa det andra inhemska i en klass med både finsktalande och svenskatalande elever. Jag har aldrig stött tvångssvenskan och tycker det bara är ett medietrick och en nedvärdering av en möjlighet. Men svenskan däremot, den kommer nog att leva vidare! Det tror jag stenhårt på! :)

    SvaraRadera
  4. Jo jag förstår nog att du stöder vårt språk, vem skulle inte som Finlandssvensk göra det! Håller med dig, murarna mellan språken ska bort. Vi måste sluta isolera oss i vårt eget "Svenska samhälle" och jag skulle vilja påstå att SFP har isolerat oss från Finska språket lite för mycket.

    Svenska språket och kulturen försvinner inte någonstans även om tvångssvenskan tas bort!

    SFP skulle behöva mera aktiva människor med samma inställning i språkfrågor som du:)

    SvaraRadera