söndag 17 april 2011

Dagen D,



Jag vaknade upp piggare än någonsin imorse. Kyrkklockan slog och solen tittade fram lite grann. Två minuter tog det så förstod jag vad det är för dag idag. 

Idag är det 17 april, dagen som vi väntat på i flera månader nu. Dagen som vi talat om, tänkt på, förberett oss på och försökt förbereda andra på. Dagen då vi har gjort vårt och nu bara får njuta av resultatet.

Jag har för första gången i mitt liv ställt upp som kandidat i riksdagsvalet. Jag blev tillfrågad av Svensk Ungdom för ganska exakt ett år sen och efter det funderade jag i ett par månader. Till sist fick jag ur mig ett JA och firade det med skumpa på kansliet.

Det är knepigt att ställa upp som ung, samtidigt som det ger en så otroligt mycket. När jag tackade ja hade jag ingen aning om vad som väntade. Jag hade varit med på ett hörn och gjort EU-kampanj, men visste långt ifrån hur man förverkligar något sånt på riktigt. Så jag samlade ihop ett gäng vänner och vi började på.

Jag tror det viktigaste i de otaliga timmarna jag satt ner på kampanjarbete är att synas som ung i dehär kretsarna. Visa på att det som ger mest är att kunna samarbeta över generationsgränserna. När både yngre och äldre delar med sig och jobbar tillsammans blir resultatet helt suveränt för de kompletterar varandra. Det ger gruppen olika perspektiv på saker och erfarenheter blandas med ungas inspiration och spontanitet.

Den vanligaste kommentaren jag fått av unga ute på evenemang, har varit att de inte är intresserade av politik. Okej, har jag sagt och genast frågat vad de är intresserade av. Småningom har vi stått och talat studiestöd, bilskatter, inkomstgränser, kärnkraft, och jag har efter en stund avbrutit med kommentaren; "Vänta lite, vet du vad vi gör just nu? Vi står och talar politik." Jag tror det är ordet politik som skrämmer, men går man bakom det så bor det nog en liten politiker i de flesta unga idag. Därför tror jag att unga kandidaters främsta uppgift i den här kampanjen har varit att synas och ge unga synlighet. Vi finns och vi vill höras.

Det har varit debatter, möten, ballonger, skämt, arga finnar, knepiga frågor, helt otroliga tjänstemän, sånger, bussresor, långa dagar, vinkvällar och framför allt ett suveränt gäng medkandidater! Jag känner att de 17 fina personligheterna som vi har med i vår bukett bildar ett komplett urval för var och en. Vi är unga och gamla om vart annat och vi har tillsammans jobbat stenhårt för vårt parti och varandra. Bussturnén runt Österbotten som vi gjorde för snart en månad sen var ett sätt att visa vår glädje och kampanjanda. Vi sjöng och dansade i pulkabacken så där som bara 17 glada SFP-kandidater kan!


Så ett stort TACK till alla de som på något sätt varit med och kampanjat! Nu ska vi gå och rösta och så firar vi ikväll! :)

















Hoppas ni får en trevlig valdag, så ses vi på valvakan ikväll! :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar