fredag 8 april 2011

Rikssvenskar vs. finnar,

Går man på stan här uppe i Norrbotten så möts man av glada människor och försäljare som önskar en en trevlig helg. Går man på stan hemma möts man av misstänkta blickar och sura miner och servicemänniskorna rabblar upp sina inlärda repliker.

Jag åker hem med ett leende på läpparna. Jag har återigen fått den Sverige-dos jag behöver och blivit mer än väl mottagen här. Har träffat eldsjälar som verkligen jobbar med hjärtat för de ungdomar som finns här i stan. Jag har träffat fina ungdomar som ägnar hela sin fritid åt att satsa på att bli artister. Jag har träffat fina finlandssvenskar utomlands, såväl gamla klasskompisar som äldre människor. Och jag har fått handla mat i Ica!

Nu sätter jag mig just på Norwegians plan till Stockholm. Lämnar ett soligt Umeå bakom mig och håller tummarna för att jag snart får återvända!

 Guidning i Umeå!
 Riksdagsval även här på sidan.
 Till och med jag fanns med på listorna! ;) 
 Sofia, Marcus och Ida röstade, hoppeligen på rätt nummer också! 
 Vasa fanns med på världskartan.
 Staden utmanade Vasa i att vara soligast.
Jag visste inte Jessica att du hängde i stan. 
Det fanns skyltar med både West och Öst på stan! ;) 

2 kommentarer:

  1. hahaha, attans här kan man inte göra något i smyg, det sätts upp skyltar om det direkt ;)

    SvaraRadera
  2. Och dessutom skyltar de med både ditt namn OCH ditt kodnamn Öst! De är bra smarta där på andra sidan vattnet vetdu!

    SvaraRadera