lördag 21 maj 2011

Interregional samverkan och mötesplats nord,

Det har varit en lång men intensivt intressant dag i Umeå idag. 

Vi började dagen med att samlas ett gäng härliga kulturmänniskor för att planera hur man skall kunna samarbeta över alla olika sorters gränser. Diskuterade en hel massa intressanta frågeställningar och fick lyssna på Fredrik från Umeå 2014 om vad det innebär att utses till kulturhuvudstad sådär i praktiken. Att det inte bara är staden Umeå det berör, utan hela regionen omkring.

Sen kom vi in på att skriva projektplaner och planera olika sorters gränsöverskridande projekt, allt för att stärka vår norra nordiska roll. Ibland är det bara så skönt att få sitta och spåna idéer med folk som man vet att sedan tar tag i saken och verkligen gör nåt. Just nu är vårt mål att starta upp ett förstudieprojekt och sedan utreda projektmöjligheterna kring att satsa på en stark region. Norge och Österbotten var med och syntes även där!


Sen åt vi god mat på TC innan vi deltog i Mötesplats Nord. De evenemang som kallas mötesplatser är helt enkelt en arena för kulturmänniskor att komma ihop för att diskutera och utbyta tankar kring hur de på bästa möjliga sätt skall utveckla kulturens utbud. Idag var temat "när kommer publiken?" och vi diskuterade frågor kring vad det är som gör att vissa evenemang lockar tusentals människor, medan vissa happenings står folktomma. Intressant att där får komma in i de tankebanor som människorna som jobbar med stora festivaler tänker.


Så efter en kväll med Umeå-Ida måste jag nu ta natten. 20-timmars dygnet är avklarat och imorgon tar jag sovmorgon. Varför det då? Inte skall man ju sova bort arbetsresor heller. Näe, det ska man inte, men jag skall jobba hela natten istället. Att sånt.

Dessutom är här 25 pers från Vasa som jag tänker hänga med imorgon. Och by the way, rikssvenskarna är nog mingelproffs! Bara under minglet efter paneldebatten på mötesplats nord hade jag fyra visitkort och tre telefonnumror i handen.

Har så massor med fina projektidéer som jag vill förverkliga nu att jag kunde producera projektplaner på löpande band om jag så hade tid. Men mest av allt så vill jag bli Umeå 2014-ambassadör i Österbotten. Det om nåt är nästa projekt!

Kram och gonatt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar