söndag 13 mars 2011

Japan,

Människorna i Japan drabbas av katastrof efter katastrof. Det känns som en domino-effekt, den ena händelsen utlöser den andra och jag undrar verkligen var alla tråkiga siffror kommer att stanna. Just nu stiger dödssiffran för varje stund som går...

Första känslan som kommer upp i mitt huvud när jag läser igenom tidningarna på nätet är oro. Naturkatastrofer är någonting vi verkligen inte kan kontrollera, men har vi verkligen så kontroll på världen vi lever i som vi kanske inbillar oss om att vi har? 

Händelserna vi får läsa om mer eller mindre direktsänt här hemma i vårt trygga land väcker minnen. Personligen väcker det minnen från sista julen vi firade med mormor och morfar i Spanien morgonen när vi vaknade upp till kaoset tsunamin i Thailand skapat. Händelserna väcker minnen, men allra mest väcker det en oro för framtiden. Jag håller med Aftonbladets rubrik; Katastrofen visar hur sårbara vi är. 


2 kommentarer:

  1. sådana rubriker får en verkligen att stanna upp, att ta paus i sitt eget liv, om ens för en stund. jag tror att man lever sitt liv mer fullt ut om man väcks ibland, bara för att bli påmind om hur sårbara vi egentligen är. fint skrivet

    SvaraRadera
  2. Tack fina du. Och jo, man stannar upp, men ändå förstår man nog inte riktigt vad som hänt där borta.

    SvaraRadera