onsdag 8 september 2010

Kandidat,



Okej, en för alla, alla för en.
Nu måste jag ju släppa bomben för er här i bloggvärlden också. 
Erbjudandet jag många gånger nämnt om i förbifarten är ett äventyr jag gett mig in i.


Jag vill, så länge jag ännu har möjlighet, bevisa omvärlden att unga har ett finger med i spelet när det kommer till att ta beslut. Besluten behöver inte ligga på nationell nivå för att räknas. Utan det som skall räknas är att unga får känna sig delaktiga och viktiga i en värld där vi ofta sopas under mattan, trycks ner och ses som luft.


I det rummet jag befann mig i ikväll, bland riksdagsledamöter, kandidater och tjänstemän, kände jag mig oerfaren. Men då vill jag inte att ordet oerfaren skall klinga negativt i era öron. Oerfaren till all del, men också ung och formbar. Jag är inte ännu satt i fack, grupper och åsikter. Jag har all chans i världen att skapa mig egna uppfattningar, egen kampanj och göra valet i vår på ett ungt sätt.  


Men först måste jag få suga in information, de andra kandidaterna och partiet. Få bilda mig åsikter och läsa på. Den här delen av politik är en obekant värld för mig men samtidigt ett äventyr och utmaning. Jag önskar att den här kampanjen ger mig erfarenhet, insikter och många fina människomöten. Debatter, välskrivna texter och kritik. Jag vill utvecklas och jag vill framåt. 


Personligen uppskattar jag det stort att Ulla-Maj Wideroos, Mats Nylund och Anna-Maja Henriksson satt där runt samma bord med oss ikväll. Jag vet tiden är knapp och kalendrarna fulla. Men jag hoppas, och tror på, att jag som ung också får känna mig som hemma i den SFP-familj som nu bildas i och med valet. Det är inte lätt att ta sig fram som 19-åring i den här världen av duktiga, erfarna människor. Men ifall ingen ung ens försöker, glöms vi bort även när besluten sedan tas. 


Ett stort tack för en givande kväll och en kram till alla SFP's kandidater. Nu ska här göras kampanj för hela slanten. 
Riksdagsvalet 2011 - kandidat för SU

1 kommentar: