onsdag 6 oktober 2010

Ett år sedan,

Idag är dagen då mina tankar åker iväg till ett par föräldrar som exakt för ett år sen var med om livets värsta dag. Tillbaka till den dagen då vi var samlade i bussar utanför hotellet i Krakow. Vi var förväntansfulla, morgontrötta och saliga över tanken att vi några timmar senare skulle befinna oss i Berlin.

Vi kom aldrig till Berlin. Vi kom aldrig längre än till den där förbannade bussen där klockan aldrig gick framåt. Och det känns otroligt att det redan är ett år sedan.

Jag minns exakt hur hotellet såg ut. Vårt rum, vår utsikt, konferensrummet, lobbyn, trappan med norrmännen, parken utanför och lukten som fanns omkring oss där. Jag minns bussarna och personalen, jag minns vår norska, sjungande guide och jag minns exakt känslan som fanns när vi väntade.

Det är otroligt att det redan är ett år sedan. Ett år sedan mardrömmen blev sann.


Det är fest på

Vintergatan ikväll
och alla hon känner
skall komma

Hon gör sig fin
i månens glans
Fäster kometer
i håret

Nu tar hon på
sina orionpumps
och pudrar kinderna
med stjärndamm

Åh hur hon rör sig
hon virvlar fram
hon formligen
strålar av lycka!

I stegen piskas
norrskenet ut
över skyar
och himlavalven

Vi jordefolk pekar
och viskar förtjust
Titta, vår Emilia dansar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar