fredag 22 oktober 2010

Hufvudstaden,

Det var helt underbart att få köra ner till huvudstaden idag. Bara jag, suverän musik och egna tankar i timmarna fyra. Hade dessutom en "vän" som körde efter mig från Laihia till Helsingfors. Så när hon skulle svänga bort till ring trean vinkade hon hejdå åt mig. Vi hade ju faktiskt varit vänner i 400km!

Cajsas föreläsning om självbild. Jag är inte riktigt lika övertygad som efter Emma, men så var jag inte heller lika närvarande nu. Det tar trots allt på krafterna att stiga upp före kl 6 och sedan köra långt. Men tänkte ändå dela med mig av Cajsas 10 tips på hur man skapar sig själv en bättre självbild.

1. Var sann mot dig själv
Hälsobesiktning varje år, precis som du besiktar bilen
- Vad längtar jag efter?
- Vad tänker jag?
- Vad vill jag?
- Vad känner jag?

2. Var rädd om relationer
- Ensam är inte stark. Prata med någon du har förtroende för. Delade problem är mycket lättare att bära.

3. Var kreativ istället för självdestruktiv

4. Var snäll mot dig själv!
- Prioritera
- Våga säga nej
- Tänk goda tankar om dig själv
- Vårda ditt inre barn
- Säg ja till alla slags känslor
- Jämför dig inte med andra
- Skilj på att vara och att göra

5. Stoppa i dig sånt som är nyttigt.
- Tänk på vad du fyller din kropp och din själ med. Du är ett konstverk, ingen soptunna!

6. Var med och påverka
- Reagera och agera, våga göra din röst hörd

7. Våga drömma
- Ta ett "sandkorn" i taget för att drömmen skall bli verklighet

8. Gör bra saker för andra
- Den som ger till andra får mycket tillbaka

9. Förlåt dig själv och andra
- Förlåtelsen gör det möjligt att gå vidare

10. Ge dig själv utrymme!
- Våga göra det du vill och längtar efter. Allt är möjligt för den som tror!

--------------------

Så talade jag med Frida en stund på kansliet och joinade sedan ungdomarna som lagade underbart god mat. Blev tre rätters middag på kansliet idag igen. Wonderful!

Så hälsade jag på hos min bror ikväll. Underbart att ligga där på soffan och se Friends tillsammans med halva släkten. Syster och familj råkade nämligen också befinna sig där.

Så nu sitter jag och systerdottern i min kusins tomma hus.
Huset är sålt och ägaren byts i månadsskiftet.
Men för kommande två nätter bor vi här.

Vin och cyberspace är det som gäller ikväll!
Jag har kamerasladden i bilen och vägrar gå ut efter den i denna kyla,
så bilderna kommer imorgon! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar