onsdag 22 december 2010

Men jag vill ändå säga,

(jag blev lite väl julfiilis tankemässigt, jag varnar för texten och fotona, så kom inte och säg att jag inte varnat sen)

Att jag har mycket jag är tacksam för ikväll. 
Jag har just avslutat ett par timmars samtal med världens bästa livscoach och vän. Vi laddade ur oss inför julen och nu känns faktumet att julafton faktiskt uppenbarar sig om ett och ett halvt dygn helt okej. För jag har det fasligt bra. Så bra en människa inte borde få ha det egentligen. 

Jag kanske klagar på en omänsklig mensvärk ikväll, på ogjorda skolarbeten imorgon. Men innerst inne är jag så nöjd man kan vara utan att stanna kvar på stället. För någon smart har sagt att man inte skall vara helt nöjd. Man är inte kreativ och framåtgående då längre. 


Jag har en fantastisk familj där det inte är så stor skillnad på vem man firar högtider med. Den som vill får vara med och alla är välkomna. Det att mamma, pappa och jag i år firar jul med min halvsyster och pappas ex-fru och sambo ser kanske bra ut i bloggtext, men är inte så speciellt i praktiken. Släkt som släkt liksom. Bara jag får har nära och kära runt omkring mig. Och jag skulle helst av allt ha alla tio syskonbarn runt mig på jul. Bara få kramas, leka mammapappabarn och busa i soffan.


Jag har ljuvliga vänner, stora som små. Människor som på sätt eller annat nästlat in sig i hjärtat och ger mig energi och skratt för att orka i (bokstavligen) mörka vardagar. Vi skrattar och gråter, storgillar och bråkar. Men sist och slutligen är det människor som ger mer än de tar. 


Jag har en lägenhet jag älskar och som jag nu bara njuter av att få vistas i om kvällarna. Jag känner mig stolt och nöjd över att jag klarar mig och över att jag kommit så långt i mina milstolpar. Känna lyckan i att få leva ett eget liv på egna initiativ. 


Jag får göra det jag tycker om. Visst tar vardagen emot mellan varven och allting bara känns äckligt jobbigt. Men sist och slutligen har jag det så lyxigt att jag gör exakt det jag vill göra. Och så har jag dessutom nytt jobb att börja det nya året med! 



Listan kunde göras otroligt lång, men för att inte helt kasta bort Jantelagen så tror jag att jag slutar här. Har i varje fall bestämt att 2011 blir året då jag skall njuta av livet. Släppa lite krav och lämna lite stress bakom mig. Njuta av människor, kultur och musik. Dansa i Schweiz, lyssna på Winnerbäck i grannlandet, möta människor, växa i nya uppdrag och utmaningar, fira jämna år och framför allt njuta.

Så här fick ni kvällens tankar i ett nötskal.
Nu skall jag ta mig ett glas vitt till och en nybakt julstjärna.
Jag flyttar tillfälligt hemhem imorgon. 






Kanske bästa släktbilden ever. Kusinen, mamma och systeryster.  








 Plus så mycket mer som inte ryms på foton, eller som jag inte ens har på foto. 

3 kommentarer:

  1. Det där piggar verkligen upp i mörkret. FINT inlägg!

    SvaraRadera
  2. Vilka kiva foton !! :) kan hända jag stjälv et där fotot på dig och mig från i sommras om det bara är okej för dig :)?

    SvaraRadera
  3. Låna bilder ni bara! :) Och kramis på er!

    SvaraRadera