torsdag 7 januari 2010

Saknar skrivlusten,


Okej, första skoldagen.
Jag var allt annat än med
och hade ingen inspiration för varken essäer eller inbördeskrig.
Men trots det har jag producerat en text på fyra sidor,
skrivit sammandrag på engelska
och fått svart på vitt hur usel jag är på historia.
Visst, jag har blivit underkänd i prov förr,
men jag har aldrig lyckats bli det med noll poäng.
Inte ett ord jag skrev var tydligen rätt.
Inte ens värt ett halvt poäng.

Efter en lunchpaus på kansliet konstaterade jag att -27 grader inte är så farligt kallt,
bara det är varmt inomhus. Dessutom fick jag på klart att jag saknar min skrivlust.

En gång i tiden hade jag en förmåga att skriva tior i prov på grund av mitt språk. Jag hade inspiration till berättelser och älskade att drömma mig bort i en annan värld och sedan även ha möjlighet att bjuda andra på samma upplevelse.

Men jag kan det inte längre. Jag får inte orden att passa ihop i fina meningar, får inte förmedlat den känsla jag vill. Just nu är jag en usel skribent och fasar mer än någonsin för modersmålet i studentskrivningarna. Det enda ämnet jag alltid varit så säker på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar