onsdag 6 januari 2010

Vet jag?,


Sista jullovsdagen börjar vara i sitt slutskede.
Jag ångrar ingenting jag gjorde eller inte gjorde så länge det varade.
Jag har nämligen just avslutat det bästa jullovet någonsin.

Det har innehållit allt en nästan tre veckors ledighet bör göra.
Och framför allt så har jag fått sova.
Min kropp har skrikit efter sömn
och jag har för en gångs skull besvarat det behovet.

Jag har hunnit träffa vänner,
pratat sönder kvällar
och umgåtts med släkten.
(som är mer bäst än värst)

Jag har fått resa lite,
och även tagit emot gäster som rest för att hälsa på oss.

Och jag har återigen vuxit någon millimeter i mig själv och erkänner glatt att det är någonting jag även skall fortsätta med i framtiden.

Mitt jullov har varit lite av en vändpunkt. Jag bestämde mig från den första lediga dagen att det skall bli det, och jag tycker jag lyckats ganska bra. Jag har inte radikalt ändrat en massa saker och tagit bort rutiner. Det är dömt att misslyckas, precis som många människors högtflygande nyårslöften. Jag har däremot varit ärlig med mig själv och satt upp mål jag vet att jag kan nå. Och nej, jag är inte jordens bästa människa för det, överhuvudtaget inte bättre än någon annan levande varelse. Jag hoppas bara att de målen och det jag lovat mig själv, är någonting som gör så jag detta år får ha mer roliga och kreativa minnen, än det jag minns från föregående år. Jag vill ge mig själv chansen att få vara glad.

Nu skall jag läsa igenom de sista sidorna i den vackraste bok jag läst. Jag skall ligga och fundera på att den boken är skriven just för mig. Just för att jag skall läsa den och fatta att det beslut jag tog en kväll ett par år sedan, var det rätta beslutet. Jag skall läsa och njuta. Sen kanske jag läser igenom den en gång till. Bara för att den är ett sånt mästerverk.

Imorgon påbörjar jag min sista period som gymnasiestuderande. Sen borde jag veta vad jag vill med mitt liv och hur jag skall möta världen.
Vet jag det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar