söndag 10 januari 2010

Varför de?,


Mitt sällskap efter att jag kommit innanför dörren efter vintervädret är en tjej vars meningar mest låter som varför de? Det är småmysigt samtidigt som jag mer och mer börjar störa mig på att förklara varje andetag jag tar.

- Nu ska jag gå upp och klä på mig mer kläder.
- Varför de?
- Så att jag inte fryser när vi går ut med hunden.
- Varför de?
- För att det är så kallt där ute.
- Varför de?

- Kom och äta nu, maten är klar!
- Varför de?
- Vi måst äta för att orka leka.
- Varför de?
- För att kroppen inte orkar utan mat, precis som att bilarna inte orkar utan bensin.
- Varför de?

Man kan diskutera de mest onödiga sakerna med den flickan.
Men trots det en underbar unge.
Och vissa varför de frågor hittar man bara inte svar på.
Som varför heter mokkula just mokkula?
Eller varför vatten rinner?

Nu tuta en stund före kvällens idrottsliga ansträngning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar