söndag 18 oktober 2009

Alkohol och unga,


För mycket vin för en ung själ har det blivit ikväll,
så även igår kväll.
Usch, vad har hänt med mig?
Vad håller jag på med?

Men jag är ändå förståndig.
Idag trodde min bordsherre att jag var 20,
jag tog det som en komplimang och blev glad.
Och så finns det tydligen de som förstår att även en 18-åring kan vara till nytta.

Jag är stolt över mig själv, faktiskt.
Det fanns de i min ålder som stupade i säng ikväll,
slocknade helt enkelt.

Vet inte om jag är mer mogen än de andra i min åldersgrupp,
men det känns som om jag är född i fel åldersklass.
Jag skulle vilja vara så mycket äldre ren.
Jag skulle vilja vara tillåten att dricka vin en kväll,
utan att folk ser ner på en och tror man skall supa sig stupfull,
bara för att man äntligen är 18 och har rätt till det.

Jag älskar kvällar som den hos Stina igår.
Att äta gott, dricka goda viner och bara sitta och prata.
Men det går då tydligen inte in i de jämnårigas hjärnor.
De stirrar på mig och himlar med ögonen då jag berättar om mina äldre vänner.
HUR skall jag förklara för dem att det man får ut av och hittar i de äldre människorna är så mycket värt och ger en så mycket?
Hur skall jag någonsin få förklarat att man faktiskt kan vara bra vän med en människa som är 20 år äldre?
De bara himlar med ögonen och struntar i att ens försöka förstå mig.

Men jag älskar mina extra-mammor och äldre vänner mer än allting annat.
Synd bara att vi alla bor på så skilda ställen att det inte blir så många fysiska träffar.

Jag behöver den där någon att få skriva till, prata med och dela tankar med.
Jag klarar mig inte annars.
Därför söker jag ständigt nya kontakter.
jag får inte den kontakten jag behöver med min egna mamma,
därför fixar jag mammor åt mig, som vill, orkar och kan lyssna.
DE mammorna och vännerna betyder mer än det går att beskriva.
De har gett mig den där ilningen till känsla som går genom hela mig när de lyckas komma till en punkt som berör.
De lyckas komma in till mina känslor,
vilket inte nära på alla gör.
Puss på er.

Men här är nu en som skall sova bort lite alkohol ur blodet.
Fy på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar