onsdag 18 november 2009

Konsumtions-stämpel,


Tack vare skolans så kallade grupphandledartimme kom en del tankar upp.
Jag har personligen tänkt att inte ta in julen förrän det verkligen är december,
inte ens låta en liten stråle av jul komma in i mina tankar,
men ack nej, det lyckades inte.

Vi såg en film,
så där mysigt i ett mörkt auditorium med alla ABIn samlade.
Där kom det upp hur mycket vi verkligen slösar på julen.

Och jag blir så äcklad.
Nu skall alla rusa till butiken,
köpa, köpa, köpa, köpa, köpa och köpa sig saker.

Har ni inte redan rum som svämmar över?
Blir du inte alltid lika stressad när du skall plocka undan alla dessa saker?
Vill du verkligen ha ännu mer??

Jag önskar så innerligt att julen blev av med sin konsumtions-stämpel.
Att julen skulle vara en tid för nära och kära.
För mysiga stunder, en kopp glögg och diskussioner.

Det är ju faktiskt konstaterat, om och om igen, att lycka inte kan köpas för pengar,
men varför fortsätter vi då försöka jul efter jul, år efter år??

4 kommentarer:

  1. Just därför tänker jag ge TID i gåva till mina syskonbarn och gudsöner i år. De ska få spendera tid med mig, få känna sig som kungar för en dag med en vuxens totala uppmärksamhet. Och ja - vi åker bort för att göra det. Samtidigt får föräldrarna sin gåva, dvs lite mera tid för varandra.

    "M"

    SvaraRadera
  2. Du är underbar! Du kan ge mig den gåvan sen också, fast till jul eller studenten! KRAM! -Lillasyster

    SvaraRadera
  3. Jag ska nog hitta på nånting, har lite planer men kan ju inte avslöja allt. Endast tomten vet ;)

    Storasyster

    SvaraRadera
  4. NU var det nog min tur att bli nyfiken... Hmm... :)

    - Lillasyster

    SvaraRadera